Håndtering av diskriminering i Os Fotball

I Os Fotball er alle velkomne! Her kan du lese retningslinjer for håndtering av diskrimineringsepisoder som oppstår i kamp, og korleis følgje det opp i etterkant.

Retningslinjer for håndtering av diskrimineringsepisoder som oppstår i kamp:
1. Ta ansvar for egne spillere. Støtteapparatet skal ivareta spiller som diskrimineres og sørge for at spiller som diskriminerte tas av banen, sier unnskyld og sammen med spilleren ta en prat med motstanderlaget.
2. Støtt dommeren og følg hans beskjeder. En dommer står fritt til å avbryte fotballkampen hvis det er fare for dommerens og spillernes sikkerhet.
3. Det er viktig at lagleder har oversikt over kontaktinformasjonen på foreldre til
sine spillere.

Retningslinjer for Os Fotball i etterkant av en diskrimineringsepisode:
1. Det er viktig at involverte klubber følger opp spiller som har blitt diskriminert og spiller som har diskriminert.
2. Klubben til spiller som har diskriminert skal unnskylde til motstanderlagets klubb og spiller som ble diskriminert, samt informere om hvilke reaksjoner klubben gir og hvilke forebyggende tiltak som settes i gang.
3. Ta en prat med hele spillergruppen om det som har skjedd.
4. Om to spillere fra to ulike lag er involvert er det viktig at klubbene tar initiativ til at de involverte møtes, sammen med foreldre hvis under 18 år, for å diskutere det som har skjedd og hvordan man forebyggende kan jobbe for at slike hendelser ikke skjer i fremtiden.
5. Forholdet må rapporteres til fotballkretsen.
6. Klubben til spiller som har blitt diskriminert bør vurdere å levere inn en politianmeldelse avhengig av alvorlighetsgraden. En eventuell anmeldelse som innbefatter diskriminering, kan anmeldes av
a. Utøver
b. Foreldre/verge