HÅNDTERING AV VOLD OG TRUSLER I OS FOTBALL

Her er retningslinjer for håndtering av volds- eller trusselepisoder i Os Fotball.

Retningslinjer for håndtering av volds- eller trusselepisoder som oppstår i kamp:
1. Støtt dommeren og følg hans beskjeder. En dommer står fritt til å avbryte fotballkampen hvis det er fare for dommerens og spillernes sikkerhet.
2. Ta ansvar for egne spillere. Støtteapparatet skal forsøk å roe ned egne spillere og ta med spiller som ikke oppfører seg i garderoben. Vær i forkant og bytt ut spillere som hyppig bryter spillets regler.
3. Det er viktig at lagleder har oversikt over kontaktinformasjonen på foreldre til
sine spillere.
4. Førstehjelp er den første hjelpen enhver kan utføre inntil profesjonell hjelp kommer. Sørg for at hjertestarter og annet førstehjelpsutstyr er tilgjengelig flere steder, og at flere vet hvor disse er plassert. Sørg for god fremkommelighet til utrykningskjøretøy på cup-område.
5. Oppdages det personer som ikke er ønsket på området må dette varsles om til Os Fotball-ledere. Effektuering av en bortvisning kan, om nødvendig, gjennomføres av tilkalt politi.

Retningslinjer for Os Fotball i etterkant av en volds- eller trusselepisoder:
1. Lever inn en politianmeldelse avhengig av alvorlighetsgraden. En eventuell anmeldelse som innbefatter vold eller trusler kan anmeldes av
a. Utøver
b. Foreldre/verge
c. Klubb (trener, leder)
d. Fotballkrets

2. Forholdet må rapporteres til fotballkretsen.
3. Det er viktig at involverte klubber følger opp den som har blitt utsatt for nevnte forhold og den som har utøvd volden/trusler.
4. Klubben til spiller som har utøvd vold/trusler skal unnskylde til motstanderlagets klubb og spiller som ble utsatt, samt informere om hvilke reaksjoner klubben gir og hvilke forebyggende tiltak som settes i gang.
5. Ta en prat med hele spillergruppen om det som har skjedd.
6. Om to spillere fra to ulike lag er involvert er det viktig at klubbene tar initiativ til at de involverte møtes, sammen med foreldre hvis under 18 år, for å diskutere det som har skjedd og hvordan man forebyggende kan jobbe for at slike hendelser ikke skjer i fremtiden.